Nowa inwestycja Hillwood ze wsparciem mBanku
Hillwood Polska oraz mBank S.A. zakończyły transakcję finansowania na kwotę ponad 38 mln euro, która umożliwi budowę parku logistycznego Hillwood Zgierz II.
30 stycznia 2024
Opinie o idealnej lokalizacji województwa łódzkiego, skrzyżowaniu dwóch autostrad, centralnym położeniu ułatwiającym transport, skracającym lead time i optymalizującym łańcuch dostaw, nie są nowe. Jednak o Łodzi znowu jest głośno, a to z powodu nieco ponad 100-kilometrowego pierścienia drogowego wokół aglomeracji, który po otwarciu ostatniego odcinka drogi ekspresowej S14 utworzyły fragmenty autostrad A1 i A2 oraz dróg ekspresowych S8 i S14.
Łódź jest pierwszym tak dużym obszarem aglomeracyjnym, wokół którego domknięto „ring” szybkiego ruchu. Objechanie całego pierścienia drogowego bez przekraczania dopuszczalnej prędkości zajmuje mniej niż godzinę, a nie od dziś wiadomo, że to właśnie logistyka ostatniej mili generuje największe koszty w łańcuchu dostaw.
Według raportu Cushman & Wakefield „Last Link: Quantifying the Cost”, w branży e-commerce ostatnie ogniwo łańcucha dostaw może stanowić co najmniej 50% łącznych kosztów z nim związanych. Nic więc dziwnego, że zwłaszcza teraz, kiedy każda firma działa w warunkach dużej niepewności ekonomicznej, inwestorzy reprezentujący ten sektor mogą jeszcze mocniej koncentrować się na poszukiwaniu nowych lokalizacji właśnie w okolicy Łodzi, aby skrócić lead time i umożliwić Klientom wybór najbardziej wygodnego sposobu odbioru i zwrotu, co w tle rosnącego znaczenia re-commerce nabiera szczególnej wartośc – komentuje Damian Kołata, Head of Industrial & Logistics, Head of E-Commerce CEE, Cushman & Wakefield.
Jak podaje raport Cushman & Wakefield „E-Commerce pęka w szwach, a magazyny razem z nim”, w 2022 roku 7,35 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli 30,7% całkowitej podaży, przeznaczone było do obsługi rynku e-commerce. W przypadku e-commerce w Łodzi operacje handlowe odpowiadały za wykorzystanie 30% powierzchni magazynowej wynoszącej prawie 4 mln mkw.
Region łódzki plasuje się aktualnie na drugim miejscu, po województwie dolnośląskim, w kontekście powierzchni przeznaczonej dla obsługi branży handlu elektronicznego, co przekłada się na aż 14% powierzchni w skali całego kraju. Warto podkreślić, że udział ten jest dosyć stabilny i nie odbiega od tego zarejestrowanego w naszym badaniu w 2019 roku, kiedy to na 2,6 mln mkw. ogólnej powierzchni magazynowej w województwie aż 887 tys. mkw., a więc 34%, było przeznaczonych właśnie dla branży e-commerce – dodaje Katarzyna Misztal Negocjator, Cushman & Wakefield.
Eksperci Cushman & Wakefield prognozują, że domknięcie wcześniej wspomnianego pełnego „ringu” drogowego wokół miasta daje Łodzi szansę na objęcie pozycji jednego z pierwszych „smart city” w Polsce.
Inteligentne miasto to takie, które jest wygodne dla ludzi i doskonale zorganizowane pod kątem strategii ostatniej mili. Takim właśnie miastem ma szansę stać się Łódź. Czas pokazuje, że jej ewolucja przenosi nas z poziomu centrów dystrybucyjnych, jako ostatniego magazynowego ogniwa, do rozbudowanej struktury sortowni kurierskiej, magazynów miejskich, a także mikrohubów, które pełnić będą kluczową rolę w logistyce inteligentnego miasta – tłumaczy Renata Krzyżanowska, Associate, Cushman & Wakefield.
Warunkiem uruchomienia nowych inwestycji, zwłaszcza takich o dużej skali, a do nich zwykle zalicza się projekty magazynowo-logistyczne, jest odpowiednio zasobny rynek pracy. Na tym polu województwo łódzkie pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków. Ostatnie lata wskazują na systematyczny rozwój rynku pracy w Łodzi. Region przyciąga inwestorów w takich sektorach jak: usługi biznesowe, produkcja, logistyka i technologia, oraz stwarza korzystne warunki dla firm szukających pracowników.
Według danych Randstad, spośród blisko 2,5 mln osób zamieszkujących teren województwa łódzkiego, 60% to ludność w wieku produkcyjnym. Od kilku lat stała pozostaje też liczba osób w wieku przedprodukcyjnym, co oznacza regularny napływ nowych kandydatów do pracy na rynku.
Województwo łódzkie utrzymuje średni stan zatrudnienia na poziomie ok. 350 000 pracowników. Świadczy to o stabilnej sytuacji na rynku pracy i wzmacnia pozycję województwa łódzkiego jako atrakcyjnego miejsca do inwestycji. W samej Łodzi pracuje ponad 138 000 osób . Warto podkreślić, że według ostatniego Monitora Rynku Pracy Randstad, znalezienie nowego miejsca pracy trwa średnio 3 miesiące, co nie tylko zachęca kandydatów do aplikowania, ale przede wszystkim ułatwia pracodawcom sprawną rekrutację. Zasobny, sprawnie działający rynek pracy jest jedną z głównych przewag konkurencyjnych regionu, która decyduje o napływie nowych inwestycji, również tych z obszaru logistyki i e-commerce – podsumowuje Joanna Kubik, Senior Strategic Business Development Manager, Randstad.
Autorami raportu są:
Damian Kołata |
Katarzyna Misztal |
Renata Krzyżanowska |
Adrian Semaan |
Partner, |
Negocjatorka |
Associate |
Starszy Konsultant ds. Badań |
Partnerami raportu jest:
|
Hillwood Polska oraz mBank S.A. zakończyły transakcję finansowania na kwotę ponad 38 mln euro, która umożliwi budowę parku logistycznego Hillwood Zgierz II.
Panattoni uzyskało finansowanie w wysokości 23,3 mln euro od PKO Banku Polskiego na realizację Panattoni Park Zgierz. Nowa inwestycja w Polsce Centralnej docelowo obejmie blisko 160 000 mkw powierzchni.
Panattoni rozpoczęło spekulacyjnie budowę nowego obiektu w województwie łódzkim. Projekt powstający w Zgierzu będzie miał docelową powierzchnię blisko 30 000 mkw. W pierwszej fazie zrealizowane zostanie 13 600 mkw. Ukończenie tego etapu planowane jest na styczeń 2025 r., ale potencjalny najemca może uzyskać wczesny dostęp i rozpocząć prace wewnątrz budynku już w grudniu tego roku.