Czy warto inwestować w Lublinie? Uwarunkowania inwestycyjne Lublina

28 czerwca 2023

Czy warto inwestować w Lublinie? Uwarunkowania inwestycyjne Lublina

Spis treści

Lublin – największy ośrodek kulturowy, akademicki i biznesowy po wschodniej stronie Wisły, z obszarem metropolitalnym liczącym blisko 650 000 mieszkańców. Dobrze wykształcona kadra, konkurencyjne koszty pracy i najmu powierzchni oraz dostęp do dobrej jakości dróg ekspresowych to tylko niektóre atuty wpływające na atrakcyjność inwestycyjną miasta.

Dostęp do wykwalifikowanej kadry

Aktualnie w Lublinie studiuje około 60 000 studentów, co stanowi blisko 17,5% populacji miasta. Wśród uczelni oferujących programy kształcenia są między innymi Uniwersytet Przyrodniczy, Politechnika Lubelska, Uniwersytet Medyczny, czy Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Według raportu „Akademickość polskich miast” opracowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny, Lublin uplasował się na piątym miejscu spośród 26 polskich ośrodków akademickich, zaraz za Warszawą, Krakowem, Poznaniem i Wrocławiem. Co roku, studia w mieście kończy około 15 000 absolwentów, którzy wchodzą na rynek pracy i wzbogacają lokalną gospodarkę o wykwalifikowaną kadrę. 

Według danych GUS, stopa bezrobocia w Lublinie na koniec marca 2023 wynosiła (4,8%), co jest wynikiem niższym od średniej krajowej (5,4%). Niemniej jednak przedsiębiorstwa funkcjonujące na terenie Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego mają dostęp do pracowników z Lublina i przyległych powiatów, takich jak świdnicki (8,2%) czy lubartowski (12,8%), w których wciąż istnieje duży zasób osób gotowych do podjęcia zatrudnienia.

W nawiązaniu do powyższego mimo intensywnego rozwoju miasta, presja płacowa w regionie pozostaje stosunkowo niska. Średnie wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w województwie lubelskim w styczniu 2023 wyniosło 6070 zł, podczas gdy średnia krajowa wyniosła 6884 zł. Znajduje to pozytywne odzwierciedlenie w koszcie operacyjnym prowadzenia działalności biznesowej w regionie. 

Inwestycyjne położenie Lublina

W ostatnich latach nastąpił skokowy wzrost ilości oddanych do użytku dróg ekspresowych, łączących miasto z resztą kraju. Do tych znaczących oddanych do użytku tras należy między innymi 171-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17 z Lublina do Warszawy, a także 178-kilometrowy odcinek S19 prowadzący do Rzeszowa.

W chwili obecnej trwają prace nad realizacją części S19, która połączy Lublin z Białymstokiem. Lubelski odcinek, a także większa część podlaskiego, mają zostać ukończone w 2025 roku. Dodatkowo, w fazie realizacji są odcinki S17 prowadzące przez Zamość do przejścia granicznego w Hrebennem oraz S12 prowadzące przez Chełm do przejścia granicznego w Dorohusku. W fazie przygotowania są natomiast projekty trasy S12, która połączy Lublin z obwodnicą Piotrkowa Trybunalskiego, co umożliwi transport bezpośrednio do Polski centralnej, pomijając Warszawę. 

Rozbudowa sieci dróg ekspresowych stanowi nowy impuls do rozwoju regionu oraz pozytywnie wpływa na decyzje przedsiębiorstw dotyczące lokowania biznesu w obszarze województwa lubelskiego. Ułatwia także ekspansję już działających firm, zapewniając sprawną komunikację z innymi częściami kraju.

 

Lotnisko Cargo Lublin

Lotnisko Lublin (LUZ) funkcjonuje w Lublinie od 2012 roku jako port lotniczy posiadający status lotniska międzynarodowego, czynnego przez 24 godziny na dobę. Jest wyposażone w zaawansowany system nawigacji ILS 2 umożliwiający wykonywanie operacji lotniczych w trudnych warunkach pogodowych. Regularne połączenia lotnicze są oferowane do destynacji takich jak Londyn, Eindhoven, Dublin, Oslo, Warszawa oraz Gdańsk. W 2022 roku port obsłużył około 330 000 pasażerów.

W marcu 2023 roku spółka Port Lotniczy Lublin S.A. złożył wniosek o pozwolenie na budowę terminalu cargo. Prace budowlane mają rozpocząć się w tym samym roku, a oddanie nowej hali do użytku planowane jest na 2024 rok. Projektowana przestrzeń będzie posiadała dedykowane strefy do obsługi towarów specjalnych. Dzięki tej inwestycji przedsiębiorcy zyskają możliwość wysyłki swoich produktów na teren całego świata, a importerzy oraz producenci będą mieli możliwość elastycznego zamawiania produktów i podzespołów w korzystnym zakresie czasowym. Nowa infrastruktura lotniska zwiększy jego atrakcyjność dla przewoźników i przyczyni się do dalszego rozwoju regionu.

Rozwój branży magazynowej w Lublinie

W Lublinie rozwiniętych jest wiele różnych gałęzi przemysłu. Najmocniej umocowane sektory to przemysł motoryzacyjny, maszynowy i spożywczy. 

W ramach Lubelskiej Wyżyny Przemysłowej funkcjonują takie firmy jak ABM Greiffenberger Polska, wiodący dostawca przemysłowych silników elektrycznych, NOYEN, producent maszyn przemysłowych oraz Turck, specjalizujący się w rozwiązaniach z zakresu automatyki i przemysłu 4.0. W samym mieście Lublin oraz przyległym do niego Świdniku istnieją również firmy zajmujące się produkcją autobusów wodorowych, takie jak NesoBus – Polski Autobus Wodorowy, Arthur Bus oraz PZL-Świdnik, producent śmigłowców. 

Do grona liderów w swoich branżach należy również Aliplast, jeden z największych producentów profili aluminiowych w Europie, Lift Service, producent urządzeń dźwigowych i wind osobowych, oraz Borg Automotive, specjalizujący się w regeneracji podzespołów samochodowych. 

W sektorze przemysłu spożywczego warto wymienić takie znane firmy jak producent makaronów Lubella, Stock Polska, producent wódek i wyrobów spirytusowych, Agram, producent mrożonek, Pszczółka, producent cukierków, oraz Browary Perła.

W Lublinie znaleźć można również centra logistyczne takich firm jak holenderski Raben Group, francuskie DPD, niemiecki Schenker oraz polski Rohlig Suus. Ponadto, istnieje wiele centrów dystrybucji, takich jak Stokrotka, Eurocash oraz drogeria internetowa eZebra.

W mieście rozwijają się również inne gałęzie przemysłu, takie jak sektor medyczny, reprezentowany przez Polfa Lublin, PZ Cormay, Medisept, BioMaxima, sektor poligraficzny z takimi firmami jak Embe Press, MM Lublin, Intrograf, oraz sektor odzieżowy, w którym swoje miejsce mają Protektor oraz Ledrin.

„Dynamiczny rozwój gospodarczy, jak i stale rozwijany niskoemisyjny transport publiczny, wdrażane innowacje społeczne oraz partycypacyjny model zarządzania miastem, ogromny potencjał akademicki miasta, obok jego stale rosnącej dostępności komunikacyjnej, wymieniane są jako główne przewagi konkurencyjne decydujące o wysokiej atrakcyjności Lublina w kontekście lokalizacji inwestycji magazynowych i produkcyjnych. Urząd Miasta Lublin zapewnia wsparcie przedsiębiorcom na każdym etapie inwestycji” - dodaje Przemysław Gruba, z Urzędu Miasta, Wydział Strategii i Przedsiębiorczości

Inwestycje magazynowe w Lublinie

Ostatnie lata to okres dynamicznego wzrostu dostępnych powierzchni magazynowych i produkcyjnych na wynajem. Jeszcze w 2015 roku liczba powierzchni magazynowych dostępnych na wynajem w Lublinie i okolicy wynosiła 73 000 mkw. W 2 kwartale 2023 liczba ta wynosi już 368 000 mkw. Dzieje się tak za sprawą wzrostu atrakcyjności tej formy pozyskiwania przestrzeni potrzebnej do prowadzenia operacji produkcyjnych i logistycznych. Poza wcześniej uwzględnionymi czynnikami jak dostęp do kapitału ludzkiego czy infrastruktury miasto korzysta na trendach mających miejsce w globalnej gospodarce. Załamanie łańcuchów dostaw spowodowało gwałtowny rozwój nearshoringu, co za tym idzie przenoszenie części produkcji z Azji do Europy. Wojna w Ukrainie sprawia, że globalni producenci ze względów geopolitycznych często przenoszą zakłady wcześniej ulokowane w Rosji do państw Europy Środkowo-Wschodniej, a ukraińskie firmy często analizują potencjał regionu jako miejsca, gdzie w pobliżu granicy można prowadzić biznes bez ryzyka związanego z aktualnie toczącym się konfliktem. Nie bez znaczenia jest też bliskość miasta i regionu w kontekście odbudowy Ukrainy po wojnie, o której wiele firm myśli już dziś.  

Zasoby powierzchni magazynowej w regionie lubelskim

 

Na moment pisania artykułu, to jest w 2Q 2023 w budowie znajduje się kolejne 59 000 mkw. powierzchni magazynowej na wynajem zlokalizowanej w Lublinie i okolicy. Mowa o Panattoni Park Świdnik przy ul. Nadleśnej z 52 000 mkw. oraz 7R Lublin przy ul. Mełgiewskiej - ok 7 000 mkw. Zdecydowana większość budowanego wolumenu została już skomercjalizowana, niemniej jednak najemcy mogą wciąż liczyć na dostępne powierzchnie w inwestycjach będących w trakcie realizacji, jak też już wybudowanych. Potencjał projektów, które są przygotowane i czekają na uruchomienie przy zabezpieczeniu 50% realizacji umowami preleasingowymi szacuje się na 110 000 - 120 000 mkw. Pod koniec 1 kwartału 2023 czynsze headline oscylowały w granicach 3,99-4,40 eu/mkw. Poziom pustostanów, to jest powierzchni dostępnej od zaraz szacuje się na 32 000 mkw. 

„Lublin to dynamiczne miasto o ogromnym potencjale inwestycyjnym. Na przestrzeni ostatniej dekady przeszliśmy znaczącą transformację, stając się ważnym ośrodkiem gospodarczym naszego kraju, który z powodzeniem może konkurować z innymi europejskimi miastami. Budując lokalny ekosystem gospodarczy oraz animując inicjatywy klastrowe, Lublin zachęca do przedsiębiorczości zarówno startupy, sektor MŚP, jak i duże podmioty szukające nowego miejsca dla swojej działalności. W tym przyjaznym środowisku inwestycyjnym, inwestorzy zarówno z sektorów przemysłu jak i nowoczesnych usług dla biznesu mają szerokie możliwości na rozwój i sukces. Mogą oni liczyć również na wsparcie ze strony Biura Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin na każdym etapie realizacji projektu inwestycyjnego” - komentuje Igor Niewiadomski z Biura Obsługi Inwestorów

Szukasz powierzchni magazynowej w Lubline? Zajrzyj do naszego portfolio!

Czy ten artykuł był pomocny?

Bądź na bieżąco z informacjami z regionów, raportami oraz analizami

Zapisz się do naszego newslettera!

Artykuły z regionu

KOSTAL inwestuje w Polsce

KOSTAL Automobil Elektrik, niemiecka firma specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań dla sektora motoryzacyjnego, podpisała umowę na ponad 17 000 mkw. powierzchni produkcyjnej w Panattoni Park Lublin IV.

21 czerwca 2023
Inwestycyjne położenie Lublina - czy inwestować w Lublinie?

Lublin — miasto powszechnie kojarzone ze skokowym postępem zarówno pod względem gospodarczym jak i społecznym, który pozwolił mu dołączyć do stawki najatrakcyjniejszych do życia i prowadzenia biznesu polskich miast.

02 lutego 2022
Zielony terminal przeładunkowy dla DB Schenker

Wraz z początkiem 2021 r. Panattoni dostarczył DB Schenker terminal przeładunkowy w Świdniku. Obiekt uzyskał certyfikat BREEAM z oceną "Very Good".

11 kwietnia 2021
Cushman & Wakefield