Inwestycyjne położenie Lublina - czy inwestować w Lublinie?

02 lutego 2022

Lublin - miasto powszechnie kojarzone ze skokowym postępem zarówno pod względem gospodarczym jak i społecznym, który pozwolił mu dołączyć do stawki najatrakcyjniejszych do życia i prowadzenia biznesu polskich miast.

Inwestycje magazynowe w Lublinie

Lublin – dziewiąte miasto pod względem liczby ludności w Polsce, najprężniej rozwijający się ośrodek metropolitalny w Polsce Wschodniej. Miasto powszechnie kojarzone ze skokowym postępem zarówno pod względem gospodarczym jak i społecznym, który pozwolił mu dołączyć do stawki najatrakcyjniejszych do życia i prowadzenia biznesu polskich miast. Potencjał Lublina jest zauważalny również na tle całego regionu Europy Centralnej i Wschodniej. 

Lublin, a szlak Via Carpatia

Lublin, jako stolica województwa lubelskiego, stanowi dominujący ośrodek polityczny i gospodarczy dla całego regionu. Lubelski Obszar Funkcjonalny skupia ponad 600 tys. mieszkańców miasta oraz ściśle powiązanych komunikacyjnie gmin ościennych, które na bazie sieci współpracy współtworzą doskonale prosperujący organizm metropolitalny. Lublin stanowi najważniejszy węzeł komunikacyjny w regionie za sprawą położonego blisko miasta portu lotniczego oraz krzyżujących się tu dróg krajowych, które już wkrótce staną się częścią transgranicznej siatki połączeń drogowych. Miasto przecinają 3 drogi ekspresowe: S12 (Piotrków Trybunalski - Dorohusk), S17 – (Warszawa – Lublin - Hrebenne) i S19 (przebiegająca wzdłuż wschodniej granicy Polski od Kuźnicy Białostockiej do południowych granic Polski – Barwinek), która jest jednocześnie częścią trasy Via Carpatia budowanej międzynarodowej drogi europejskiej łączonej Kłajpedę (Litwa) z Salonikami (Grecja). 

Via Carpatia mapa

Europejski szlak komunikacyjny będzie przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Inwestycja w Polsce ma mieć długość około 700 km i będzie częścią ważnego szlaku komunikacyjnego łączącego polskie i litewskie porty z południem Europy jak rumuńskim portem w Konstancy (Morze Czarne) czy Salonikami w Grecji (Morze Egejskie). Stale rozbudowująca i jednocześnie poprawiająca się infrastruktura drogowa, jak też położenie przy wschodniej granicy Polski i Unii Europejskiej ułatwia inwestorom lokowanie powierzchni logistycznych blisko atrakcyjnych rynków zbytu (m.in. Ukraina). 


Źdródło: GDDKiA

Rozwój branży magazynowej w Lublinie

Ostatnie lata to okres wzmożonej aktywności deweloperskiej na lubelskim rynku magazynowym. Powierzchnie ulokowali najwięksi międzynarodowi gracze jak GLP, MLP czy też największy deweloper Panattoni, który stale powiększa podaż A-klasowych obiektów magazynowych w Lublinie i okolicy. Tylko w ciągu czterech ostatnich lat zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej tego rynku podwoiły się i wynoszą obecnie już 319 000 mkw. 

Znaczący wzrost w głównej mierze był wynikiem inwestycji zrealizowanych przez wspomnianą firmę Panattoni, która dostarczyła ponad 100 000 mkw. w ramach trzech parków logistycznych oraz MLP Group, która rozbudowała swój projekt o prawie 20 000 mkw.

W ostatnim czasie na rynku pojawił się kolejny gracz z sektora magazynowego, ogólnopolski deweloper 7R, który na koniec 2021 roku oddał do użytku pierwszą fazę swojej inwestycji - 2 hale magazynowe o łącznej powierzchni prawie 43 000 mkw. Docelowo cała inwestycja ma składać się z 5 budynków, która ma mieć ponad 108 000 mkw. Niewątpliwe bezwzględnym atutem parku jest położenie przy głównej arterii komunikacyjnej miasta z dostępem do S12 i S17.  

Lokalni deweloperzy również są dostępni na rynku, dostarczając wysokiej jakości obiekty i uzupełniając podaż powierzchni poprzez dostarczenie małych modułów magazynowych typu SBU (Small Business Units), które mają wielkość jednej jednostki 700-800 mkw. Większość inwestycji będących w Lublinie zlokalizowanych jest w granicach administracyjnych miasta z dobrym dostępem do komunikacji miejskiej, a tym samym ułatwia dojazd pracownikom. Dodatkowo obiekty magazynowe znajdują się we wschodniej części miasta, skąd łączą się ze drogami ekspresowymi S12, S17, S19. 

Nieruchomości magazynowe w Lublinie

Na koniec 4 kwartału 2021 roku dostępne do wynajęcia w regionie Lublina było około 13 000 mkw., co stanowiło 6,4% całkowitej podaży. Niski poziom pustostanów w połączeniu z rosnącym zainteresowaniem rynkiem lubelskim ze strony branż takich jak e-commerce, logistyczna, spożywcza czy lekkiej produkcji to główne czynniki przemawiające za dalszym rozwojem sektora nowoczesnych powierzchni przemysłowych w rejonie Lublina.

„Dynamiczny rozwój gospodarczy i rozwój dostępności komunikacyjnej miasta powoduje, że Lublin jest wymieniany jako jedna z najbardziej perspektywicznych lokalizacji dla nowych inwestycji magazynowych i produkcyjnych w Polsce. Jako silny ośrodek akademicki zapewnia dostępność wykwalifikowanej kadry. Urząd Miasta Lublin oferuje przedsiębiorcom szerokie wsparcie na każdym etapie inwestycji” – dodaje Przemysław Gruba z Urzędu Miasta, Wydział Strategii i Przedsiębiorczości.

Czy ten artykuł był pomocny?

Bądź na bieżąco z informacjami z regionów, raportami oraz analizami

Zapisz się do naszego newslettera!

Artykuły z regionu

Zielony terminal przeładunkowy dla DB Schenker

Wraz z początkiem 2021 r. Panattoni dostarczył DB Schenker terminal przeładunkowy w Świdniku. Obiekt uzyskał certyfikat BREEAM z oceną "Very Good".

11 kwietnia 2021
RTV EURO AGD z nowym magazynem w 7R Park Lublin

Euro-net, właściciel sieci handlowej RTV EURO AGD, wynajął powierzchnię w 7R Park Lublin. W transakcji najemcę reprezentowali eksperci Cushman & Wakefield.

01 marca 2021
Nowy Jedwabny Szlak z większym terminalem na transport z Chin

PKP Cargo rozbudowuje terminal w Małaszewiczach. Projekt zwiększy możliwości przeładunkowe tego ważnego punktu na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku.

22 czerwca 2020
Cushman & Wakefield