Zachodniopomorskie na fali rozwoju
Zachodniopomorskie, piąte pod względem powierzchni województwo w Polsce, coraz mocniej przyciąga uwagę zagranicznych inwestorów, a zwłaszcza tych z Niemiec i krajów skandynawskich. Według majowych danych udostępnionych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, w woj. zachodniopomorskim są aktualnie obecnie 1472 spółki z udziałem kapitału niemieckiego, duńskiego, fińskiego, norweskiego i szwedzkiego. Co więcej, ich aktywność cały czas rośnie - spośród działających obecnie przedsiębiorstw, ponad 400 powstało latach 2018-2022, czyli o blisko 40% więcej niż w okresie poprzednich 5 lat.
Inwestorów z Niemiec i krajów skandynawskich przyciąga geograficzna bliskość Polski oraz fakt wieloletniej i udanej aktywności biznesowej innych podmiotów gospodarczych z tych krajów. Ważna jest także baza infrastrukturalna i dostęp do wykwalifikowanych pracowników. Te elementy pracują na sukces regionu i są obietnicą utrzymania wysokiego tempa rozwoju w kolejnych latach - komentuje Damian Kołata, Partner, Head of Industrial & Logistics Agency Poland, Head of E-Commerce CEE, Cushman & Wakefield.
Województwo zachodniopomorskie jest położone na atrakcyjnym styku logistycznego łańcucha dostaw prowadzącego “do” oraz “z” Niemiec, Skandynawii i pozostałych regionów Polski.
Lokalizacja zachodniopomorskiego stanowi absolutny atut tego regionu w kontekście lokowania zachodnich inwestycji. Tę przewagę dodatkowo wzmacnia dostęp do wszystkich gałęzi transportu, co ułatwia tranzyt towarów pomiędzy południem Europy i krajami basenu Morza Bałtyckiego. Krzyżują się tu międzynarodowe, zarówno drogowe, morskie, jak i kolejowe szlaki komunikacyjne, a dobre zaplecze infrastrukturalne zapewnia bezpośredni dostęp do europejskiego systemu autostrad ze Skandynawii do Europy Południowej i Południowo-Wschodniej oraz z Europy Zachodniej do państw nadbałtyckich oraz Azji - tłumaczy Adrian Semaan, Senior Research Consultant, Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield.
Obecnie najważniejszą realizowaną inwestycją drogową jest trasa ekspresowa S6, która połączy aglomerację szczecińską, Pomorze Środkowe i Trójmiasto, wpływając korzystnie na integrację logistyczną i gospodarczą regionów w północnej części Polski. W trakcie najbliższej dekady Szczecin i cały region uzyska też dostęp do nowych dróg ekspresowych S10 i S11, które skrócą czas dojazdu i usprawnią transport w kierunku największych aglomeracji w centralnej i południowej części kraju.
Siódmy rynek w Polsce ma apetyt na więcej
Trend rozwoju logistyki transgranicznej, rozwój nowoczesnej sieci transportowej, a także dostępność gruntów inwestycyjnych przekłada się na dynamiczny rozwój zachodniopomorskiego rynku magazynowego.
Pomorze Zachodnie należy do szybko rozwijających się rynków magazynowych. Na koniec 2022 roku była to siódma pod względem wielkości lokalizacja magazynowa w kraju. Podaż tego typu inwestycji w regionie sięgała już 1,15 mln mkw. powierzchni, z czego 85% zasobów stanowiły inwestycje zrealizowane w trakcie ostatnich 6 lat, a prawie 35% ukończono w latach 2021-2022 - komentuje Paulina Machałowska, Associate, Industrial & Logistics Agency.
Większość projektów jest w pełni wynajęta, choć w 2022 roku odnotowano wzrost dostępności powierzchni magazynowej w rezultacie zwiększonej aktywności deweloperskiej, w tym podaży spekulacyjnej. Wwedług danych Cushman & Wakefield, w budowie pozostawało 94 000 mkw. powierzchni magazynowej.
Gotowość deweloperów do realizowania inwestycji na zasadach spekulacyjnych to oznaka dojrzewania rynku i wiary inwestorów w dalszy rozwój gospodarczy regionu i stabilne zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie przemysłowe i logistyczne. W rezultacie, zabezpieczony przez deweloperów i ich partnerów biznesowych bank gruntów inwestycyjnych pozwoli dostarczyć dodatkowych 900 000 mkw. powierzchni przemysłowej w trakcie kilku najbliższych lat - dodaje Adrian Semaan.
Trzy lokalizacje na topie
Inwestycje deweloperskie w zachodniopomorskim znajdują się w kilku strategicznych lokalizacjach, wśród których trzy pierwsze miejsca zajmują Szczecin, Goleniów oraz Stargard. Szczecin, w tym rejony Dąbie oraz Załom, przyciąga firmy z różnych branż, w szczególności firmy logistyczne, dystrybucyjne oraz e-commerce, z których wiele obsługuje rynki skandynawskie. Goleniów z kolei jest przede wszystkim wybierany przez firmy logistyczne, a położony przy trasie S10 Stargard cieszy się szczególnym zainteresowaniem firm produkcyjnych ze względu na dostępność pracowników oraz dotychczasowe przemysłowe tradycje.
Inwestycje w infrastrukturę transportową oraz rozwój społeczno-gospodarczy subregionów województwa powodują jednak, że mapa projektów deweloperskich rozszerza się o nowe lokalizacje, takie jak Koszalin, Kołbaskowo czy Nowogard. Jak wynika z danych Cushman & Wakefield, na początku 2023 roku w całym Pomorza Zachodniego funkcjonowało 18 komercyjnych projektów przemysłowo-logistycznych. Biorąc pod uwagę także realizowane i planowane inwestycje, liczba ta rośnie do ponad 30 tego typu projektów. To jednak nie wyczerpuje potencjału inwestycyjnego regionu. Kolejne inwestycje infrastrukturalne to możliwość stworzenia następnych mini hubów przemysłowo - logistycznych, które wzmocnią rozwój Pomorza Zachodniego i przełożą się na stworzenie nowych miejsc pracy - podsumowuje Damian Kołata.
Więcej informacji znajduje się w najnowszym raporcie Cushman & Wakefield „Na fali biznesu logistyczno-magazynowego w zachodniopomorskim”. Opracowanie analizuje potencjał inwestycyjny Pomorza Zachodniego między innymi jako lokalizacji dla inwestycji magazynowych oraz projektów z segmentu e-commerce.
Przeczytaj również, jaki jest dochód z wynajmu magazynu!
Autorami raportu są:
Damian Kołata, Partner, Head of Industrial & Logistics Agency Poland, Head of E-Commerce CEE
Adrian Semaan, Senior Research Consultant, Industrial & Logistics Agency
oraz Paulina Machałowska, Associate, Industrial & Logistics Agency.