Czemu magazyny typu „cross-dock” są coraz bardziej popularne wśród najemców?

04 grudnia 2017

Czemu magazyny typu „cross-dock” są coraz bardziej popularne wśród najemców?

Spis treści

Dlaczego tego typu magazyny są tak ważne w procesie transportowym? Czym powinny się charakteryzować takie obiekty? Jaka jest ich dostępność na rynku?

Coraz silniejsza konkurencja cenowa oraz rosnące koszty wywołane presją płacową ze strony pracowników na rynku transportowym powodują, że wśród firm prowadzących dystrybucję rośnie zainteresowanie magazynami typu cross-dock (przeładunkowymi). Taki model logistyczny pozwala zredukować koszty dostawy, zwłaszcza na tzw. ostatniej mili.

Co umożliwiają magazyny cross-dock?

Rosnące koszty dystrybucji oraz potrzeba skracania czasu dostaw sprawiają, że coraz więcej firm decyduje się na magazyny typu cross-dock. To rozwiązanie pozwala znacząco usprawnić procesy logistyczne, zwłaszcza na tzw. ostatniej mili, czyli finalnym odcinku transportu do klienta.

Dzięki wdrożeniu cross dockingu można:

  • Zoptymalizować koszty dostaw poprzez konsolidację przesyłek w lokalnych hubach,
  • Skrócić trasę i czas dostawy, ograniczając przestoje,
  • Zredukować emisję CO₂, wspierając ekologiczne łańcuchy dostaw,
  • Obniżyć koszty magazynowania, dzięki szybkiemu przeładunkowi i minimalnemu składowaniu,
  • Zwiększyć elastyczność operacyjną poprzez dynamiczne zarządzanie strumieniem towarów.

 

Na tym właśnie polega przewaga cross dockingu – minimalizacja etapu składowania przy jednoczesnym usprawnieniu dystrybucji. Choć wymaga on wiedzy logistycznej i dobrej organizacji, przynosi wymierne korzyści zarówno kosztowe, jak i operacyjne.

Co to jest cross-docking i czym różni się od zwykłego magazynu?

To, co odróżnia magazyn cross-dock od standardowego budynku, to jego podstawowa funkcja, czyli krótkoterminowe składowanie towaru. Szybka rotacja towarów powoduje, że nie trzeba wyposażać go w regały, co z kolei ma wpływ na wysokość hali. Standardowe magazyny klasy A muszą zapewnić co najmniej 10 m wysokości dla przestrzeni składowej, tymczasem dla magazynu przeładunkowego wysokość 6 m jest w zupełności wystarczająca. Niższy magazyn to także mniejsza kubatura budynku, czyli niższe koszty ogrzewania. Dodatkowo doświetlenie przestrzeni w tego typu obiektach, czy to światłem naturalnym, czy też sztucznym, jest znacznie łatwiejsze.

Standardowo magazyny wyposażane są w świetliki dające 2% światła dziennego. Na powierzchni przeładunkowej ten parametr powinien wynosić 5%, a ponieważ powierzchnia nie jest zabudowana regałami, jest to stosunkowo łatwo osiągnąć.

Charakterystyka magazynu cross-dock

Specyfika działania magazynów przeładunkowych wymaga odpowiedniego zaprojektowania przestrzeni. Magazyn cross-dock musi umożliwiać sprawny przepływ towarów i szybkie operacje załadunku/rozładunku, przy ograniczonej powierzchni składowej. Charakterystyczne cechy magazynu cross-dock to:

  • Odpowiednia liczba doków przeładunkowych – znacznie więcej niż w magazynach tradycyjnych; optymalnie 1 dok na 110 m²,
  • Głębokość budynku ok. 48 m, co umożliwia sprawną organizację stref odkładczych po obu stronach hali,
  • Bramy po obu stronach obiektu, co usprawnia przepływ towarów i umożliwia jednoczesny załadunek i rozładunek,
  • Niewielka wysokość magazynu (ok. 6 m) – wystarczająca przy braku regałów i wpływająca na niższe koszty ogrzewania,
  • Minimalna liczba słupów konstrukcyjnych w strefie operacyjnej, by nie utrudniać pracy wózków i ruchu towarów,
  • Doki przystosowane do mniejszych pojazdów, niezbędnych w logistyce miejskiej.

 

To właśnie te elementy sprawiają, że magazyny typu cross-dock stają się coraz popularniejsze wśród najemców poszukujących rozwiązań szybkich, oszczędnych i efektywnych. Ich projekt musi wspierać intensywny ruch towarów i ograniczać wszelkie bariery logistyczne. Z tego powodu tak ważny jest sprawny przepływ towarów i szybkie operacje załadunku/rozładunku, przy ograniczonej powierzchni składowej, wymagają przemyślanej organizacji magazynu e-commerce.

Magazyny cross-dock

Ogrzewanie w tego typu magazynach

Przy dużej ilości operacji przeładunkowych zapewnienie w okresie zimowym minimalnej wymaganej temperatury pracy (14oC) jest praktycznie niemożliwe. Teoretycznie można byłoby zastosować dmuchawy z ciepłym powietrzem, ale w praktyce takiego rozwiązania się nie stosuje. Trudno bowiem wykonać rzetelną kalkulację opłacalności takiego rozwiązania. Być może warto postąpić całkiem inaczej, tj. ograniczyć liczbę urządzeń grzewczych, wziąwszy pod uwagę, że obowiązek zapewnienia temperatury 14oC nie ma charakteru bezwzględnego i odstępstwa od tej zasady są możliwe. Wymaga to jednak dokładnej analizy i odpowiednich regulacji wewnętrznych w przedsiębiorstwie.

Cross-docking cieszy się coraz większą popularnością wszędzie tam, gdzie niezbędna jest sprawna dystrybucja towarów, ale podaż powierzchni spełniających powyższe kryteria jest bardzo niewielka. O ile deweloperzy są skłonni dostarczyć budynek typu L-shape, ponieważ zachowują standardową głębokość magazynu, to obiekty o głębokości ok 48 m są dostępne jedynie w przypadkach, kiedy na inny kształt zabudowy nie pozwala działka. Oczywiście w przypadku obiektów BTS konstrukcja płytkiego magazynu jest jak najbardziej możliwa. Potencjalny najemca musi się jednak liczyć z umową na okres minimum 7-10 lat.

Cena za wynajem powierzchni do cross-dockingu

Cena za wynajem może być wyższa od ceny wynajmu standardowego obiektu nawet o około 60-70%, co spowodowane jest gorszym współczynnikiem wykorzystania powierzchni działki pod zabudowę oraz wyższymi kosztami budowy, na które wpływają przede wszystkim większa liczba bram, placów manewrowych i parkingów dla ciężarówek.

W odniesieniu do oczekiwanych 6 m wysokości, należy zaznaczyć, że takie budynki nie są oferowane w żadnej formie wynajmu. W niektórych przypadkach wiąże się to z koniecznością zawarcia umowy BTO, czyli przeniesienia własności przez dewelopera na zamawiającego po zakończeniu inwestycji.

Podsumowując, zapotrzebowanie na nowoczesne magazyny do cross-dockingu będzie na pewno rosło. Należy mieć nadzieję, że deweloperzy będą podążali za tymi potrzebami i umożliwią potencjalnym najemcom korzystanie z powierzchni zbliżonych do „ideału”.

Jeśli i Ty szukasz powierzchni magazynowej do wynajęcia, skontaktuj się z naszymi doradcami, którzy znajdą dla Ciebie najlepszą ofertę.

Zobacz także nasz artykuł na temat jak obniżyć czynsz za magazyn.

Czy ten artykuł był pomocny?

Bądź na bieżąco z informacjami z regionów, raportami oraz analizami

Zapisz się do naszego newslettera!

Cushman & Wakefield