Jak najlepiej zorganizować magazyn dla e-commerce?

24 sierpnia 2020

Warto nadmienić, że magazyn dedykowany dla operacji e-commerce różni się bardzo od typowego magazynu, który większość z nas utożsamia z miejscem do obsługi palet, regałami i dużymi wózkami widłowymi. W tym wypadku mamy raczej do czynienia z powierzchnią z dużym udziałem strefy handlingowej, gdzie towar jest sprawdzany, pakowany i etykietowany, a wcześniej uzupełniany o dodane do paczki ulotki, próbki i fakturę.

Warto nadmienić, że magazyn dedykowany dla operacji E-Commerce różni się bardzo od typowego magazynu, który większość z nas utożsamia z miejscem do obsługi palet, regałami i dużymi wózkami widłowymi. W tym wypadku mamy raczej do czynienia z powierzchnią z dużym udziałem strefy handlingowej, gdzie towar np. odzież, jest sprawdzany, pakowany i etykietowany, a wcześniej uzupełniany o dodane do paczki ulotki, próbki i fakturę. 

W strefie handlingowej, oprócz stołów do pakowania, powinniśmy również zaplanować miejsce do obsługi zwrotów, które w E-Commerce stanowią coraz większą część ogółu sprzedaży i wymagają dużego nakładu operacyjnego. Warto też pomyśleć o kilku stanowiskach do tzw. lekkiego refurbishmentu, gdzie możemy oczyścić opakowanie, bądź artykuł z kurzu, ewentualnie odświeżyć odzież parą. Strefa taka jest możliwa do stworzenia za pomocą stanowisk roboczych z regulowaną wysokością blatu.

Zarówno stoły do pakowania, jak i do obsługi zwrotów, powinny być wzbogacone odpowiednimi półkami do akcesoriów, papieru i opakowań foliowych, a także komputerem i drukarką etykiet.

Jak powinna wyglądać strefa kompletacji?

Strefa handlingowa powinna być połączona ze strefą kompletacji, w której będziemy zbierać zamówienia z regałów półkowych o różnych poziomach wysokości. Regały takie mogą mieć nawet postać kilkuwarstwowych kartonów, co wpływa korzystnie na start operacji i umożliwia szybszą modyfikację strefy kompletacji w przypadku np. zmian sezonowych, czy też akcji promocyjnych związanych przykładowo ze Świętami Bożego Narodzenia. Szerokość alejek powinna umożliwiać swobodne poruszanie się wózków i ich minięcie, co będzie kluczowe w przypadku peaków sprzedażowych, gdy skala zamówień jest ogromna i wymaga często dodatkowych zasobów oraz konieczności zintensyfikowania procesu w czasie. Warto również pomyśleć, nad wydzielonym i dodatkowo zabezpieczonym pomieszczeniem dla składowania akcesoriów i artykułów high value. W zależności od potrzeby i asortymentu, magazyn powinien, być również wyposażony w miejsce do drobnych napraw sprzedawanego asortymentu. 

Wózek kompletacyjny służący do codziennej pracy pracownika, powinien być dostosowany do składowanego na magazynie asortymentu i modyfikowalny w odniesieniu do rozmiaru półek. Wózek powinien posiadać dobudowane schody umożliwiające swobodną kompletację z najwyższego poziomu regałów. Wózki takie przekazywane są następnie do strefy pakowania. Dzięki strategii „multi order picking” jedna osoba może skompletować nawet 20 zamówień.

Idealny magazyn dla e-commerce

Nie można zapominać również o kwestiach technicznych, czyli odpowiedniej siatce słupów, wytrzymałości posadzki odpowiadającej składowanemu towarowi, doświetleniu strefy handlingowej światłem naturalnym w miejscach stałej pracy ludzi, jak również oświetleniu sztucznemu, czy też odporności ogniowej. Magazyn taki powinien spełniać wymogi straży pożarnej w zakresie dostosowania obiektu do składowanych towarów, zwłaszcza na wielopoziomowej antresoli jeśli taka będzie zamontowana w wynajmowanej hali – przy zatrudnieniu powyżej 10 osób antresola powinna posiadać zewnętrzne klatki ewakuacyjne, system oddymiania i powinna być wykonana z bezpiecznych dla pracownika, materiałów, które w razie pożaru nie będą stwarzały dodatkowego zagrożenia.

Ponadto należy rozpatrzyć ilość i rodzaj potrzebnych doków (m.in. tych dedykowanych do samochodów dostawczych, bram z poziomu 0, czy tzw. combi-doków, itp.), a także dostosowanie instalacji sanitarnych, elektrycznych oraz przeciwpożarowych, które powinny uwzględniać także przyszły rozwój, czy też ewentualny montaż wielopoziomowej antresoli. Magazyn przystosowany pod operację e-commerce powinien również być wyposażony w urządzenia, które zapewnią ciągłość operacji, jak np. agregaty prądotwórcze, czy UPS.

Czy ten artykuł był pomocny?

Bądź na bieżąco z informacjami z regionów, raportami oraz analizami

Zapisz się do naszego newslettera!

Cushman & Wakefield