Pod koniec października w Przemyślu podpisano memorandum o współpracy Polski i Ukrainy przy budowie trasy Via Carpatia. Jej powstanie będzie miało szczególne znaczenie dla wszystkich wschodnich województw kraju. Droga połączy Bałtyk z Morzem Egejskim i Morzem Czarnym, stając się główną arterią komunikacyjną pomiędzy Kłajpedą a Salonikami i Kontancą.
Do 2025 roku zakończy się budowa niemal 600-kilometrowego polskiego odcinka drogi Via Carpatia - międzynarodowej europejskiej trasy, która połączy wschodnie krańce Unii Europejskiej. Realizację ekspresówki wspierać będzie kraj spoza UE, czyli Ukraina. Jak podaje "Forsal", memorandum w tej sprawie podpisali w niedzielę, 23 października, ministrowie infrastruktury i budownictwa Polski i Ukrainy: Andrzej Adamczyk i Wołodymyr Omeljan..
„To memorandum to potwierdzenie wsparcia ze strony partnera naszego wielkiego projektu, jakim jest budowa Via Carpatia. To projekt życia państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej, tych regionów, które będą korzystały z dobrodziejstwa tegoż projektu” – tłumaczy Adamczyk.
Z uwagi na swój przebieg szlak Via Carpatia ma niezwykle istotne znaczenie dla wschodnich województw w Polsce i jest szansą na przyspieszenie ich rozwoju. Ekomicznemu wzrostowi i zwiększeniu dostępności transportowej sprzyja fakt, że dwa elementy trasy, tj. drogi S-8 i S-19, stanowić będą również główne arterie komunikacyjne pomiędzy największymi miastami w tych regionach.
"Via Carpatia jest szansą na dynamiczny rozwój gospodarczy wschodnich regionów Polski. Miasta takie jak Białystok, Lublin czy Rzeszów staną się nie tylko osią komunikacyjną, lecz również inwestycyjną. Jako że najdłuższy odcinek trasy będzie przebiegał przez Polskę i wpisany będzie do sieci TEN-T, staniemy się głównym punktem łączącym Bałtyk z Morzem Egejskim" - komentuje Urszula Rasmussen, Senior Negotiator w Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield Polska.