Państwo zapłaci 4,5 mld złotych za poszerzenie "wjazdów" do największych polskich portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Zmiana ta umożliwi osiągnięcie większch możliwości przeładunkowych.
Państwo realizuje projekt poszerzenia "wjazdów" do portów za 4,5 mld złotych - z czego 3 mld przeznaczone są na inwestycje w Gdańsku i Gdyni, natomiast 1,5 mld w Szczecinie i Świnoujściu. Głównym efektem inwestycji ma być zwiększenie możliwości dojazdu większej liczby pociągów towarowych. Również zwiększona zostanie sprawność odprawiania cięższych i dłuższych składów. Obecnie minister infrastruktury podpisał dwie umowy, a na celowniku są porty w Szczecinie i Świnoujściu. Projekt jest przeprowadzany z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego CEF "Łącząc Europę".
Dzisiejsza umowa bezwzględnie wpisuje się w program podwojenia przeładunków w porcie w Szczecinie, stworzenia rozwiązań nowoczesnych, nowych możliwości przeładunkowych. To wszystko zmierza w kierunku zbudowania rozwiązania dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście jako portu wiodącego, który będzie obsługiwał cały region Polski Zachodniej. Wychodzimy z uzależnień zachodnich, czyli twierdzenia, że największym polskim portem był port w Hamburgu - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
W budowie będzie stacja Szczecin Port Centralny oraz Świnoujście - infrastruktura kolejowa w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych SA i terminal kontenerowy Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin) oraz tory zdawczo-odbiorcze (teren Portu Świnoujście). Prace obejmą przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiadukty oraz most. W planach jest również elektryfikacja niektórych torów.
Porty napędzają polską gospodarkę
Jak pisaliśmy na początku roku, ministerstwo gospodarki ogłosiło, że polskie porty zarobiły w 2018 roku 10% wszystkich przychodów Państwa. Rok 2018 był również rekordowy dla portów w Świnoujściu i Szczecinie, gdzie już w październiku odnotowano wzrosty liczby przeładunków.