Jak najlepiej zorganizować magazyn dla e-commerce?
23 sierpnia 2020
Spis treści
W strefie handlingowej, oprócz stołów do pakowania, powinniśmy również zaplanować miejsce do obsługi zwrotów, które w E-Commerce stanowią coraz większą część ogółu sprzedaży i wymagają dużego nakładu operacyjnego. Warto też pomyśleć o kilku stanowiskach do tzw. lekkiego refurbishmentu, gdzie możemy oczyścić opakowanie, bądź artykuł z kurzu, ewentualnie odświeżyć odzież parą. Strefa taka jest możliwa do stworzenia za pomocą stanowisk roboczych z regulowaną wysokością blatu.
Jeśli zależy nam na organizacji magazynu dla e-commerce, zarówno stoły do pakowania, jak i do obsługi zwrotów, powinny być wzbogacone odpowiednimi półkami do akcesoriów, papieru i opakowań foliowych, a także komputerem i drukarką etykiet.
Jak powinna wyglądać strefa kompletacji we właściwie zorganizowanym magazynie e-commerce?
Strefa handlingowa powinna być połączona ze strefą kompletacji, w której będziemy zbierać zamówienia z regałów półkowych o różnych poziomach wysokości. Regały takie mogą mieć nawet postać kilkuwarstwowych kartonów, co wpływa korzystnie na start operacji i umożliwia szybszą modyfikację strefy kompletacji w przypadku np. zmian sezonowych, czy też akcji promocyjnych związanych przykładowo ze Świętami Bożego Narodzenia. Szerokość alejek powinna umożliwiać swobodne poruszanie się wózków i ich minięcie, co będzie kluczowe w przypadku peaków sprzedażowych, gdy skala zamówień jest ogromna i wymaga często dodatkowych zasobów oraz konieczności zintensyfikowania procesu w czasie. Warto również pomyśleć, nad wydzielonym i dodatkowo zabezpieczonym pomieszczeniem dla składowania akcesoriów i artykułów high value. W zależności od potrzeby i asortymentu, odpowiednio zorganizowany magazyn e-commerce powinien, być również wyposażony w miejsce do drobnych napraw sprzedawanego asortymentu.
Wózek kompletacyjny służący do codziennej pracy pracownika, powinien być dostosowany do składowanego na magazynie asortymentu i modyfikowalny w odniesieniu do rozmiaru półek. Wózek powinien posiadać dobudowane schody umożliwiające swobodną kompletację z najwyższego poziomu regałów. Wózki takie przekazywane są następnie do strefy pakowania. Dzięki strategii „multi order picking” jedna osoba może skompletować nawet 20 zamówień.
Idealny magazyn dla e-commerce
Nie można zapominać również o kwestiach technicznych, czyli odpowiedniej siatce słupów, wytrzymałości posadzki odpowiadającej składowanemu towarowi, doświetleniu strefy handlingowej światłem naturalnym w miejscach stałej pracy ludzi, jak również oświetleniu sztucznemu, czy też odporności ogniowej. Magazyn taki powinien spełniać wymogi straży pożarnej w zakresie dostosowania obiektu do składowanych towarów, zwłaszcza na wielopoziomowej antresoli jeśli taka będzie zamontowana w wynajmowanej hali – przy zatrudnieniu powyżej 10 osób antresola powinna posiadać zewnętrzne klatki ewakuacyjne, system oddymiania i powinna być wykonana z bezpiecznych dla pracownika, materiałów, które w razie pożaru nie będą stwarzały dodatkowego zagrożenia.
Ponadto należy rozpatrzyć ilość i rodzaj potrzebnych doków (m.in. tych dedykowanych do samochodów dostawczych, bram z poziomu 0, czy tzw. combi-doków, itp.), a także dostosowanie instalacji sanitarnych, elektrycznych oraz przeciwpożarowych, które powinny uwzględniać także przyszły rozwój, czy też ewentualny montaż wielopoziomowej antresoli. Magazyn przystosowany pod operację e-commerce powinien również być wyposażony w urządzenia, które zapewnią ciągłość operacji, jak np. agregaty prądotwórcze, czy UPS.
Jeśli interesuje Cię wynajem magazynu idealnego do twoich potrzeb, skontaktuj się z nami, a nasi doradcy Ci w tym pomogą!
Zobacz także jak obniżyć czynsz za magazyn.