Cyberbezpieczeństwo w transporcie

08 kwietnia 2025

Cyberbezpieczeństwo w transporcie

Spis treści

Transport jest jednym z najważniejszych obszarów funkcjonowania państw, ale również globalnej gospodarki. Wszelkie zakłócenia w jego prawidłowym działaniu mogą mieć katastrofalne skutki, zarówno finansowe, jak i społeczne. Czy zastanawiałeś się, co by się stało, gdyby systemy zarządzające ruchem na lotnisku lub w transporcie kolejowym przestały działać? A może autonomiczne ciężarówki nagle zmieniłyby trasę z powodu zhakowania ich oprogramowania? Takie scenariusze, które kiedyś wydawały się science fiction, dziś mogą być rzeczywistością. Jak zadbać o cyberbezpieczeństwo w transporcie? O tym w niniejszym artykule!

Słabe ogniwa - gdzie uderzają cyberprzestępcy?

Przestępcy działający w sferze cyfrowej starają się wykorzystywać wszelkie możliwe luki w oprogramowaniu. Współczesny transport, to już nie tylko silnik, koła i kierowca. To złożona sieć połączonych systemów, od zaawansowanych systemów zarządzania ruchem, poprzez inteligentną infrastrukturę drogową, aż po pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów. Każdy z tych elementów, zasilany cyfrowo, staje się potencjalnym celem ataku. Luki w oprogramowaniu systemów nawigacyjnych, niezabezpieczone protokoły komunikacyjne w inteligentnych samochodach, czy niedostateczna ochrona systemów kontroli lotów – to tylko wierzchołek góry lodowej.

Przeczytaj również: Transformacja logistyki dzięki sztucznej inteligencji

Nie można zapominać również o wzrastającej liczbie autonomicznych pojazdów, których systemy nawigacyjne i decyzyjne, oparte na algorytmach i danych, są szczególnie narażone na manipulacje. Cyberprzestępcy mogą celować we wrażliwe dane pasażerów, systemy płatności, czy tajemnice handlowe przedsiębiorstw transportowych. Szerokie spektrum potencjalnych celów i różnorodność metod ataku sprawiają, że cyberbezpieczeństwo w transporcie to wyzwanie o wielowymiarowym charakterze.

Cyberataki w transporcie - rodzaje

Cyberataki w transporcie mogą przybierać różne formy – od kradzieży danych, przez sabotaż systemów sterowania, aż po zakłócenie funkcjonowania pojazdów autonomicznych. Wyobraź sobie, co by się stało, gdyby sygnalizacja świetlna przestała działać w dużym mieście, albo gdyby systemy zarządzania ruchem w portach lotniczych zostały sparaliżowane. Teoretycznie mogą to być przypadki ekstremalne, ale w praktyce to realne zagrożenia, z którymi już dziś trzeba się mierzyć.

Nie trzeba szukać daleko w przeszłość. 26 grudnia 2024 roku japońskie linie lotnicze Japan Airlines, jeden z najbardziej renomowanych przewoźników lotniczych na świecie, padły ofiarą cyberataku, który poważnie zakłócił ich działalność. Atak spowodował opóźnienia lotów krajowych i międzynarodowych, a także tymczasowe niedziałanie systemu rezerwacji, aplikacji mobilnej i odprawy. Pomimo szybkiego rozwiązania problemu tego samego dnia i braku wycieku danych, skutki ataku były odczuwalne, powodując opóźnienia ponad 40 lotów i odwołania niektórych połączeń krajowych.

Cyberprzestępcy nie muszą atakować bezpośrednio infrastruktury transportowej, aby wywołać poważne zakłócenia. Wystarczy, że zdobędą dostęp do istotnych danych, takich jak informacje o planowanych trasach czy lokalizacjach pojazdów, aby móc skutecznie zakłócić działalność całej firmy logistycznej.

Wyzwania związane z cyfryzacją - jak się bronić przed cyberatakami w transporcie?

Cyfryzacja sektora transportu przynosi ogromne korzyści, ale także rodzi wiele nowych wyzwań. Automatyzacja procesów, autonomiczne pojazdy, inteligentne systemy zarządzania ruchem – to wszystko sprawia, że transport staje się bardziej wydajny, ale jednocześnie bardziej podatny na cyberzagrożenia. Każdy nowy system wprowadzony do transportu to potencjalny cel dla cyberprzestępców. Złożoność tych systemów sprawia, że często trudno jest zidentyfikować wszystkie możliwe luki w zabezpieczeniach.

Bezpieczeństwo nie jest dodatkiem, ale integralną częścią każdego aspektu systemów transportowych. Jakie konkretne działania są niezbędne? Regularne audyty bezpieczeństwa to fundamentalna praktyka, pozwalająca na identyfikację słabych punktów i obszarów wymagających poprawy. Testy penetracyjne, przeprowadzane przez specjalistów, symulują ataki, aby ujawnić luki w zabezpieczeniach przed prawdziwymi cyberprzestępcami. Ciągłe monitorowanie systemów, przez całą dobę, zapewnia wczesne wykrywanie anomalii i podejrzanych działań.

Firmy transportowe muszą współpracować zarówno ze sobą, jak i z instytucjami rządowymi, aby skutecznie chronić swoje systemy przed cyberatakami. Dyrektywa NIS-2 nakłada na państwa członkowskie obowiązek raportowania i współpracy w przypadku ataków na infrastrukturę transportową, co ma na celu szybsze i bardziej skuteczne reagowanie na zagrożenia.

Konieczne jest szyfrowanie danych, zarówno przechowywanych, jak i przesyłanych. Szyfrowanie chroni wrażliwe informacje przed nieautoryzowanym dostępem, nawet w przypadku naruszenia systemów. Dane powinny być zabezpieczone w każdym stanie.

Bezpieczna podróż w przyszłość - Jak chronić transport?

Pamiętaj - cyberprzestępcy stale doskonalą swoje metody, co oznacza, że firmy transportowe muszą być na bieżąco z najnowszymi technologiami obronnymi, aby móc skutecznie reagować na zagrożenia. Zignorowanie tego aspektu może prowadzić do ogromnych strat – zarówno finansowych, jak i wizerunkowych.

Czy ten artykuł był pomocny?

Bądź na bieżąco z informacjami z regionów, raportami oraz analizami

Zapisz się do naszego newslettera!

Cushman & Wakefield