Cyberbezpieczeństwo w transporcie
08 kwietnia 2025

Spis treści
Słabe ogniwa - gdzie uderzają cyberprzestępcy w dziedzinie transportu, logistyki i spedycji?
Temat cyberbezpieczeństwa w transporcie, logistyce i spedycji staje się coraz bardziej palący, gdyż przestępcy działający w sferze cyfrowej starają się wykorzystywać wszelkie możliwe luki w oprogramowaniu.Współczesny transport, to już nie tylko silnik, koła i kierowca. To złożona sieć połączonych systemów, od zaawansowanych systemów zarządzania ruchem, poprzez inteligentną infrastrukturę drogową, aż po pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów. Każdy z tych elementów, zasilany cyfrowo, staje się potencjalnym celem ataku. Luki w oprogramowaniu systemów nawigacyjnych, niezabezpieczone protokoły komunikacyjne w inteligentnych samochodach, czy niedostateczna ochrona systemów kontroli lotów – to tylko wierzchołek góry lodowej.
Nie można zapominać również o wzrastającej liczbie autonomicznych pojazdów, których systemy nawigacyjne i decyzyjne, oparte na algorytmach i danych, są szczególnie narażone na manipulacje. Cyberprzestępcy mogą celować we wrażliwe dane pasażerów, systemy płatności, czy tajemnice handlowe przedsiębiorstw transportowych. Szerokie spektrum potencjalnych celów i różnorodność metod ataku sprawiają, że cyberbezpieczeństwo w transporcie to wyzwanie o wielowymiarowym charakterze.
Zadbaj o bezpieczeństwo swojej floty i systemów logistycznych. Dowiedz się więcej o transformacji logistyki dzięki sztucznej inteligencji. Poznaj nowoczesne technologie, które zmieniają branżę!
Rodzaje cyberataków w transporcie
Cyberataki w transporcie mogą przybierać różne formy – od kradzieży danych, przez sabotaż systemów sterowania, aż po zakłócenie funkcjonowania pojazdów autonomicznych. Wyobraź sobie, co by się stało, gdyby sygnalizacja świetlna przestała działać w dużym mieście, albo gdyby systemy zarządzania ruchem w portach lotniczych zostały sparaliżowane. Teoretycznie mogą to być przypadki ekstremalne, ale w praktyce to realne zagrożenia, z którymi już dziś trzeba się mierzyć.
Nie trzeba szukać daleko w przeszłość. 26 grudnia 2024 roku japońskie linie lotnicze Japan Airlines, jeden z najbardziej renomowanych przewoźników lotniczych na świecie, padły ofiarą cyberataku, który poważnie zakłócił ich działalność. Atak spowodował opóźnienia lotów krajowych i międzynarodowych, a także tymczasowe niedziałanie systemu rezerwacji, aplikacji mobilnej i odprawy. Pomimo szybkiego rozwiązania problemu tego samego dnia i braku wycieku danych, skutki ataku były odczuwalne, powodując opóźnienia ponad 40 lotów i odwołania niektórych połączeń krajowych.
Cyberprzestępcy nie muszą atakować bezpośrednio infrastruktury transportowej, aby wywołać poważne zakłócenia. Wystarczy, że zdobędą dostęp do istotnych danych, takich jak informacje o planowanych trasach czy lokalizacjach pojazdów, aby móc skutecznie zakłócić działalność całej firmy logistycznej.
Wyzwania związane z cyfryzacją - jak się bronić przed cyberatakami w transporcie?
Cyfryzacja sektora transportu przynosi ogromne korzyści, ale także rodzi wiele nowych wyzwań. Automatyzacja procesów, autonomiczne pojazdy, inteligentne systemy zarządzania ruchem – to wszystko sprawia, że transport staje się bardziej wydajny, ale jednocześnie bardziej podatny na cyberzagrożenia. Obrona przed cyberatakami w transporcie staje się kluczowym elementem, gdyż każdy nowy system wprowadzony do transportu to potencjalny cel dla cyberprzestępców. Złożoność tych systemów sprawia, że często trudno jest zidentyfikować wszystkie możliwe luki w zabezpieczeniach.
Bezpieczeństwo nie jest dodatkiem, ale integralną częścią każdego aspektu systemów transportowych. Jakie konkretne działania są niezbędne? Regularne audyty bezpieczeństwa to fundamentalna praktyka, pozwalająca na identyfikację słabych punktów i obszarów wymagających poprawy. Testy penetracyjne, przeprowadzane przez specjalistów, symulują ataki, aby ujawnić luki w zabezpieczeniach przed prawdziwymi cyberprzestępcami. Ciągłe monitorowanie systemów, przez całą dobę, zapewnia wczesne wykrywanie anomalii i podejrzanych działań.
Firmy transportowe muszą współpracować zarówno ze sobą, jak i z instytucjami rządowymi, aby skutecznie chronić swoje systemy przed cyberatakami. Dyrektywa NIS-2 nakłada na państwa członkowskie obowiązek raportowania i współpracy w przypadku ataków na infrastrukturę transportową, co ma na celu szybsze i bardziej skuteczne reagowanie na zagrożenia.
Konieczne jest szyfrowanie danych, zarówno przechowywanych, jak i przesyłanych. Szyfrowanie chroni wrażliwe informacje przed nieautoryzowanym dostępem, nawet w przypadku naruszenia systemów. Dane powinny być zabezpieczone w każdym stanie.
Bezpieczna podróż w przyszłość - Jak chronić transport?
Pamiętaj - cyberprzestępcy stale doskonalą swoje metody, co oznacza, że firmy transportowe muszą być na bieżąco z najnowszymi technologiami obronnymi, aby móc skutecznie reagować na zagrożenia. Zignorowanie tego aspektu może prowadzić do ogromnych strat – zarówno finansowych, jak i wizerunkowych.