Technologia napędza cyfrową rewolucję łańcucha dostaw

19 października 2017

Technologia napędza cyfrową rewolucję łańcucha dostaw

Spis treści

Łańcuch dostaw w relacjach B2C w ostatnich latach przeszedł wiele zmian napędzanych nowinkami technologicznymi. Cyfrowa rewolucja dotyka właśnie łańcuchy dostaw w branży produkcyjnej i relacjach B2B - podaje Deloitte we współpracy ze stowarzyszeniem MHI. Największy wpływ na zmiany w tym obszarze będą miały trendy takie jak robotyka, automatyzacja, analityka oraz Internet Rzeczy (IoT)

Globalne badanie, które zostało przeprowadzone wśród ponad 1 100 menedżerów wysokiego szczebla zarządzających łańcuchem dostaw. 80 proc. ankietowanych wierzy, że cyfrowy łańcuch dostaw będzie koniecznością w przeciągu kolejnych pięciu lat, 16 proc. twierdzi, że mamy z nim do czynienia już dziś. Czego wymaga cyfrowy świat i cyfrowi konsumenci od łańcucha dostaw? Przede wszystkim dostępności i przejrzystości przez 24h i na każde żądanie. Konsumenci, a za nimi klienci biznesowi oczekują ciągłego podglądu i dostępu w czasie rzeczywistym do dowolnych danych z każdego ogniwa łańcucha dostaw.

"Jak powiedział kiedyś Prezes Zarządu HP, Carly Fiorina: >>Wszystko, co można scyfryzować, zostanie scyfryzowane<<. Jego słowa bardzo szybko okazały się prawdą w logistyce - kolejna rewolucja cyfrowa widoczna jest już w naszej branży. Industry 4.0 stawia na rozwój cyfryzacji, automatyzacji, na pierwszym miejscu stawiając wdrażanie innowacji organizacyjnych oraz procesowych. Już obecnie wykorzystywane są zaawansowane algorytmy i narzędzia informatyczne wspierające bieżące funkcjonowanie. Wyraźnie widać również, że dziś pokolenie tzw. „millenialsów” to nie tylko wymagający konsumenci, lecz również osoby odpowiedzialne za realizację procesów i usług" - komentuje Maciej Szczepański, Business Development Manager w Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield Polska.

Do relacji B2B przeniosła się niecierpliwość konsumencka, która wymaga natychmiastowej reakcji i wymiany informacji w szczególności cyfrowych potwierdzeń zamówienia, śledzenia statusu realizacji, czy aktualizowanej na bieżąco informacji o jego transporcie i dostawie

– Wymagania klientów co do lepszego i szybszego serwisu gwałtownie rosną. Rewolucja, która dokonała się w handlu detalicznym nadchodzi również w przemyśle. A to oznacza, że firmy z sektora produkcyjnego muszą usprawnić swoje łańcuchy dostaw, by były one szybsze i bardziej przejrzyste dla ich partnerów. W tym sprzedawców, którzy z kolei odczuwają rosnącą presję ze strony konsumentów. Ponadto cyfryzacja i dostępność informacji pozwala samym producentom i dystrybutorom szybciej reagować na wszelkie zakłócenia oraz lepiej zarządzać kosztami – wyjaśnia Jakub Rosiecki, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Jak czytamy w raporcie, wdrożenie innowacyjnych technologii nieuchronnie wiąże się z wydatkami. Ponad połowa firm (53 proc.) przeznaczy na ten cel w ciągu kolejnych dwóch lat ponad 1 mln dolarów, a 17 proc. zainwestuje ponad 10 mln.

Aby łańcuchy dostaw z powodzeniem przeszły cyfrową rewolucję, firmy już dziś muszą aktywnie przygotowywać się do tego procesu nie tylko inwestując w nowe technologie. W obszarze organizacyjnym i procesowym respondenci wymieniają konieczność partnerstwa z dostawcami rozwiązań aby lepiej zrozumieć potencjał (54 proc), przygotowanie i przeszkolenie pracowników, aby byli w stanie skutecznie wdrożyć i wykorzystać technologię (50 proc.) oraz rekrutacja pracowników z kompetencjami zapewniającymi przyswojenie technologii przyszłości (48 proc.).

Źródło: Deloitte

Czy ten artykuł był pomocny?

Bądź na bieżąco z informacjami z regionów, raportami oraz analizami

Zapisz się do naszego newslettera!

Cushman & Wakefield