Wizja przyszłości 2040. Jak zmieni się rynek magazynowy?

11 stycznia 2018

Wizja przyszłości 2040. Jak zmieni się rynek magazynowy?

Spis treści

Innowacyjność stanowi obecnie najważniejszy filar strategii rozwoju przedsiębiorstw, które mają ambicję, by osiągnąć sukces globalny. Przy rosnących inwestycjach w rozwój nowych technologii na świecie, zmiany zachodzą coraz szybciej. Niemalże z dnia na dzień. Zastanówmy się zatem, jak może wyglądać nasza najbliższa przyszłość i jakie jeszcze dziedziny naszego życia ulegną zmianie dzięki pojawiającym się jak grzyby po deszczu innowacjom?

W ciągu ostatnich 150 lat byliśmy świadkami prawdziwej rewolucji technologicznej. Głównym motywatorem innowacji i rozwoju od zawsze było przede wszystkim zaspokajanie określonych przez Abrahama Maslova potrzeb niższego rzędu, takich jak: potrzeba przynależności i uczestniczenia w życiu grupy, bezpieczeństwa, czy zwykłe potrzeby fizjologiczne, które mają wpływ na zachowanie i funkcjonowanie człowieka. Jeszcze 20 lat temu prawdziwą rewolucją były dla nas telefony komórkowe, ponieważ nie wymagały one podłączenia kablowego do wykonywania połączeń. Obecnie korzystamy już ze smartfonów umożliwiających robienie zdjęć i nagrywanie filmów w wysokiej rozdzielczości, korzystanie z poczty, serfowanie po Internecie, a – po podłączeniu do monitora – pełniących także rolę komputera stacjonarnego. Inspiracje zza Oceanu Jeśli chcielibyśmy wyodrębnić główne ośrodki innowacyjności, to należałoby wskazać przede wszystkim metropolie krajów rozwiniętych. W takich miastach jak Tokio, Singapur czy Nowy Jork już teraz powstają całkiem nowe rozwiązania, które w bardzo niedługim czasie będą prawdopodobnie adaptowane w innych częściach świata. Rozwój segmentu „smart” do 2040 roku sprawi, że komunikacja i połączenia między sensorami, kamerami i urządzeniami elektrycznymi będą stanowić swoisty „układ nerwowy”, który będzie w stanie nie tylko sygnalizować awarie zaistniałe w budynku, ale także przewidywać ewentualne zagrożenia i skutecznie im zapobiegać.

Magazyny we współczesnej gospodarce odgrywają coraz większa rolę. Nowo budowanym obiektom stawiane są coraz większe wymagania. W przyszłości będą w pełni zautomatyzowaną linia transportu, paletyzacji, kompletacji i składowania towaru. Dzięki niezwykle szybko rozwijającej się technologii, ich obsługa będzie w pełni automatyczna i autonomiczna, co oczywiście zwiększy bezpieczeństwo w magazynach: wózki widłowe zostaną zastąpione przez autonomiczne roboty mobilne, a automatyka i robotyka zastąpią człowieka. Czy w niedalekiej przyszłości przyjdzie nam się zmierzyć w pojedynku z robotem? Pytanie, czy uda nam się go poskromić? - komentuje Renata Krzyżanowska, Negotiator w Industrial & Logistics Agency Cushman & Wakefield

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem są samochody autonomiczne. Tesla, Google, Uber, Lyft (główny konkurent Ubera) do spółki z Fordem, a także chiński Baidu, Honda, Toyota i kilka innych firm pracują już nad autonomicznymi samochodami. Google, a konkretnie Waymo, spółka córka Alphabetu, rozwijająca technologię autonomicznej jazdy zamierzała już w 2017 roku wypuścić na ulice samojeżdzące "taksówki", bez człowieka za kierownicą.

Wizja, którą przewidują producenci samochodów w logistyce w dużej części stała się rzeczywistością. Magazyny obsługiwane jedynie przez programistów, wózki do transportu wewnętrznego z lotu ptaka przypominające mrowisko - to powoli technologia dnia dzisiejszego. Oczywiście obecnie stać na nią tylko najbogatszych i tylko w ograniczonym zakresie, ale moment, w którym wkroczy powszechnie do logistyki to tylko kwestia czasu. Maciej Szczepański, Business Development Manager w Industrial & Logistics Agency Cushman & Wakefield

Według założeń opracowanych przez Intela, w latach 2035-2045 samochody autonomiczne zapobiegną śmierci 585 tysięcy ludzi. To efekt technologii, która pozwala używać do nawigacji kamer, czujników i radarów, które w trybie ciągłym monitorują drogę. Kolejnym argumentem przemawiającym za tym rozwiązaniem są finanse. Zgodnie z przewidywaniami, dzięki wyeliminowaniu katastrof drogowych krajowe gospodarki będą mogły zaoszczędzić około 235 miliardów dolarów między rokiem 2035 a 2045. Wraz z całkowitym wyeliminowaniem samochodów klasycznych, liczba ta będzie mogła rosnąć w tempie geometrycznym. Dodatkowo kierowca, który musiał skupiać się na prowadzeniu pojazdu będzie mógł swój czas przeznaczyć na rozrywkę, pracę lub rozmowę z towarzyszami podróży.

Jeszcze niedawno wizja zrealizowania w ciągu kilkunastu minut (czyli praktycznie szybciej niż tradycyjny zakup z „wyprawą” do sklepu) dostawy zamówionego w internecie towaru wydawała się abstrakcją. Tymczasem już w 2017 roku Amazon pochwalił się, że w pilotażowym programie wykorzystania dronów Amazon Prime Air dostarczył przesyłkę po 13 minutach od kliknięcia „kup”. Szczęśliwie wśród pionierów możemy pochwalić polskimi akcentami – firma Ritex Logistics. Jak informuje w wywiadzie dla „Radia Wrocław” Artur Żurek, dyrektor generalny Ritex Logistics, celem projektu jest stworzenie powietrznego systemu kurierskiego ze specjalnym systemem punktów zdawczo-odbiorczych. Już dzisiaj maszyna może na przykład przywieźć insulinę na wskazany balkon w bloku. Ritex prowadzi aktualnie rozmowy z prezydentem Legnicy w sprawie powołania centrum testowania dronów. Maciej Szczepański, Business Development Manager w Industrial & Logistics Agency Cushman & Wakefield

Czasy, w których żyjemy są bardzo ekscytujące. Ciągłe zmiany oraz rozwój nowych technologii przypomina trochę podróż kolejką górską – trzyma nas w ciągłym napięciu, ponieważ nie wiemy, co ukaże się naszym oczom za następnym wzniesieniem. Autorem tekstu jest Aleksander Szybilski, Konsultant, Workplace Strategy w dziale Globalnej Obsługi Najemców w Cushman & Wakefield.

Czy ten artykuł był pomocny?

Bądź na bieżąco z informacjami z regionów, raportami oraz analizami

Zapisz się do naszego newslettera!

Cushman & Wakefield