Paczek przybywa! Rynek e-commerce motorem napędowym sektora kurierskiego

06 czerwca 2019

Polski rynek usług pocztowych rośnie w niespotykanym tempie, dwukrotnie szybciej niż krajowe PKB. Ma w tym swój udział segment kurierski, którego rozwój napędza dynamicznie rozwijająca się branża e-commerce. Jest ona dzisiaj jedną z najszybciej rosnących w całej Europie.

Polacy pokochali zakupy w internecie: w całym 2018 roku dostarczono do ich rąk niemal 369 mln przesyłek kurierskich - to wynik o ponad 100 mln sztuk większy niż w roku 2016. W ciągu tych dwóch lat znacząco zwiększyły się również przychody operatorów pocztowych - tylko w 2018 roku było to 1 mld złotych więcej niż w 2017 roku (wzrost o 12%), a na przestrzeni dwóch lat - 1,8 mld złotych (23%) - czytamy w raporcie o stanie rynku pocztowego, przygotowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. 

Optymizm nie słabnie

Dynamiczny rozwój rynku e-commerce napędza rozwój segmentu kurierskiego. Jak podaje najnowszy raport UKE, z ponad 22 tys. oddziałów Poczty Polskiej aż 68% stanowią placówki operatorów alternatywnych. Mimo że pod względem liczebności paczki i różne dostawy kurierskie stanowią dziś 20% wszystkich przesyłek na rynku pocztowym, to wartość tych dostaw wynosi prawie 50% wszystkich przychodów rynku. Jak prognozuje UKE, w 2022 roku liczba przesyłek wzrośnie do 500 mln sztuk - oznacza to niemal dwukrotny wzrost (89%) względem 2016 roku!

Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy polski rynek sprzedaży internetowej urósł o 1,8 tys. nowych podmiotów. Skala zakupów przez Internet jest na tyle duża, że jedna z czołowych firm kurierskich, w najgorętszym dniu handlowym w roku obsługuje nawet milion paczek. Polska stała się międzynarodowym hubem logistycznym, w którym procesowane są zamówienia i zwroty dla największych europejskich platform i sklepów internetowych - komentuje Damian Kołata, Associate w dziale powierzchni magazynowych i logistycznych, Cushman & Wakefield.

Polska na czele

Kurierski rynek pocztowy rozwija się w Polsce w dwucyfrowym tempie - w 2018 roku wyniósł 16,7%. Pozytywnym efektem tego wzrostu jest fakt, że Polska stała się liderem wzrostu w Europie - zarówno jeśli chodzi o sektor dostaw, jak i o rynek e-commerce. Znaczącą część przychodu stanowią przesyłki krajowe, jednak - jak zauważa UKE - od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się obrót zagraniczny. Około 20% przesyłek to paczki transgraniczne, nie tylko z krajów europejskich, lecz równiez z Chin czy USA.

Przychody z usług pocztowych ogółem w podziale na obrót krajowy i zagraniczny w latach 2016 – 2018

Dynamiczny rozwój polskiego rynku e-commerce

Cushman & Wakefield przeprowadził pionierską analizę dot. rynku e-commerce, która została wykonana na podstawie badań zarówno wśród deweloperów, jak i największych operatorów logistycznych w Polsce. 

Polski rynek e-commerce rośnie o ponad 18% rocznie i rozwija się najbardziej dynamicznie w Europie. Jego wartość przekracza już magiczną barierę 50 mld PLN , a z zakupów internetowych w najróżniejszej formie korzysta już 28 milionów Polaków. Zakupy można robić już nie tylko przez stronę internetową, ale i poprzez aplikację na smartfon, czy za pośrednictwem mediów społecznościowych. Każdego dnia powstaje w naszym kraju 21 sklepów internetowych, a ich całkowita liczba sięga już ponad 30 tysięcy, co stanowi wzrost o ponad 6% r/r.

Nie ulega wątpliwości, że e-commerce w Polsce będzie nadal się rozwijał, co z pewnością będzie miało coraz większy wpływ na krajobraz magazynowy w naszym kraju, popyt na nowe magazyny i wymagania w stosunku do ich specyfikacji technicznych, wyposażenia oraz automatyzacji - dodaje Damian Kołata.

Jakie są najważniejsze trendy na rynku e-commerce w Polsce? Poznaj wyniki raportu wraz z opiniami czołowych specjalistów z branży. Premiera raportu już 12 czerwca na Industrial.pl!

Czy ten artykuł był pomocny?

Bądź na bieżąco z informacjami z regionów, raportami oraz analizami

Zapisz się do naszego newslettera!

Cushman & Wakefield